Duik in de volgende thema's:

Zij-instroom

De zij-instromer is hard nodig: 70% van de benodigde instroom moet daaruit komen, zo bevestigt ook Techniek Nederland. Maar ook hier zijn er drempels:

  • Een lager startsalaris vergeleken met hun vorige beroep

  • Terug naar de schoolbanken (veiligheid, proceskennis)

  • Weinig directe erkenning voor wat ze al wél kunnen

Om deze groep écht een kans te geven, zijn lef en creativiteit nodig. Het begint bij bedrijven die verder kijken dan cv's, en opleiders die meebewegen met de praktijk. In plaats van langdurige omscholingstrajecten, wordt er steeds vaker gekozen voor micro-opleidingen van enkele weken. Die maken zij-instromers sneller inzetbaar, zonder onnodige vertraging.

Ook Techsharks draagt hieraan bij, onder andere in de regio Tilburg. Denk aan oriëntatierondleidingen, events speciaal voor meisjes en praktijkgerichte sollicitatiegesprekken waarbij motivatie en leergierigheid zwaarder wegen dan ervaring.

Wat werkt in de praktijk?

Zichtbaarheid én perspectief zijn cruciaal. Jongeren en zij-instromers moeten niet alleen zien wat techniek inhoudt, maar ook begrijpen welk pad ze kunnen volgen en welke toekomst dat biedt. Wanneer scholen en bedrijven samenwerken in rondleidingen, snuffelstages of oriëntatieprojecten, krijgt techniek letterlijk een gezicht.

Maar dat alleen is niet genoeg: het imago van de sector moet worden aangevuld met duidelijk loopbaanperspectief. Pas als je kunt laten zien waar je naartoe groeit, van leerling tot volwaardig monteur of operator, en met mogelijkheden om door te ontwikkelen, wordt techniek aantrekkelijk en geloofwaardig als carrièrekeuze.

Zonder zichtbaarheid geen instroom

We zijn jarenlang gestopt met het actief promoten van praktijkvakken. Dat geldt voor techniek, maar net zo goed voor ambachten als slager of bakker. Jongeren worden vooral gestimuleerd om door te studeren, terwijl praktijkopleidingen steeds verder uit beeld raken. Scholen missen de middelen, ruimte en samenwerking met bedrijven om realistische praktijkervaring te bieden.

Veel ouders vinden techniek minderwaardig. Decanen sturen vooral op hbo en universiteit. Daardoor blijft de instroom in bol‑ en bbl‑routes achter.”

Chris van Rossen, docent Techniek College Rotterdam

Ook binnen gezinnen of via studiekeuzeadviseurs wordt techniek vaak nog als ‘tweede keuze’ gezien. En dat terwijl 77% van de technici (zie: Techsharks Talent Index) trots is op hun vak en vindt dat het imago ten onrechte negatief is.

Door deze verschuiving verandert ook het profiel van instromende technici. Waar voorheen veel startels al praktijkervaring opdeden via een bbl- of bol-opleiding, zien we nu vaker jonge professionals instromen als engineer et weinig tot geen praktijkervaring. Juist daarom is het essentieel om in te zetten op hun praktische ontwikkeling. Dit bevordert een soepele uitvoering, versterkt samenwerking op de werkvloer en voorkomt miscommunicatie.

De jonge aanwas voor techniek blijft uit. Uit cijfers blijkt dat slechts 30% van de instroom uit het reguliere onderwijs komt. De rest moet dus komen uit zij-instroom.
Veel werkgevers vissen in dezelfde steeds kleiner wordende vijver: ervaren technici worden gemiddeld 10 tot 14 keer per jaar direct benaderd door recruiters.

Volgens de gezamenlijke arbeidsmarktprognoses van Techniek Nederland en de FNV zijn er in de komende vijf jaar maar liefst 121.000 nieuwe technici nodig. Tegelijkertijd verlaten 118.000 mensen de sector.
Zonder een structurele aanpak wordt dit een onhoudbare situatie.

Duik in de voldende thema's

Zij-instroom

De zij-instromer is hard nodig: 70% van de benodigde instroom moet daaruit komen, zo bevestigt ook Techniek Nederland. Maar ook hier zijn er drempels:

  • Een lager startsalaris vergeleken met hun vorige beroep

  • Terug naar de schoolbanken (veiligheid, proceskennis)

  • Weinig directe erkenning voor wat ze al wél kunnen

Om deze groep écht een kans te geven, zijn lef en creativiteit nodig. Het begint bij bedrijven die verder kijken dan cv's, en opleiders die meebewegen met de praktijk. In plaats van langdurige omscholingstrajecten, wordt er steeds vaker gekozen voor micro-opleidingen van enkele weken. Die maken zij-instromers sneller inzetbaar, zonder onnodige vertraging.

Ook Techsharks draagt hieraan bij, onder andere in de regio Tilburg. Denk aan oriëntatierondleidingen, events speciaal voor meisjes en praktijkgerichte sollicitatiegesprekken waarbij motivatie en leergierigheid zwaarder wegen dan ervaring.

Wat werkt in de praktijk?

Zichtbaarheid én perspectief zijn cruciaal. Jongeren en zij-instromers moeten niet alleen zien wat techniek inhoudt, maar ook begrijpen welk pad ze kunnen volgen en welke toekomst dat biedt.
Wanneer scholen en bedrijven samenwerken in rondleidingen, snuffelstages of oriëntatieprojecten, krijgt techniek letterlijk een gezicht.

Maar dat alleen is niet genoeg:
het imago van de sector moet worden aangevuld met duidelijk loopbaanperspectief. Pas als je kunt laten zien waar je naartoe groeit,
van leerling tot volwaardig monteur of operator, en met mogelijkheden om door te ontwikkelen, wordt techniek aantrekkelijk en geloofwaardig als carrièrekeuze.

1. Zonder zichtbaarheid geen instroom

De jonge aanwas voor techniek blijft uit. Uit cijfers blijkt dat slechts 30% van de instroom uit het reguliere onderwijs komt. De rest moet dus komen uit zij-instroom.
Veel werkgevers vissen in dezelfde steeds kleiner wordende vijver: ervaren technici worden gemiddeld 10 tot 14 keer per jaar direct benaderd door recruiters.

Volgens de gezamenlijke arbeidsmarktprognoses van Techniek Nederland en de FNV zijn er in de komende vijf jaar maar liefst 121.000 nieuwe technici nodig. Tegelijkertijd verlaten 118.000 mensen de sector.
Zonder een structurele aanpak wordt dit een onhoudbare situatie.

We zijn jarenlang gestopt met het actief promoten van praktijkvakken. Dat geldt voor techniek, maar net zo goed voor ambachten als slager of bakker. Jongeren worden vooral gestimuleerd om door te studeren, terwijl praktijkopleidingen steeds verder uit beeld raken. Scholen missen de middelen, ruimte en samenwerking met bedrijven om realistische praktijkervaring te bieden.

Veel ouders vinden techniek minderwaardig. Decanen sturen vooral op hbo en universiteit. Daardoor blijft de instroom in bol‑ en bbl‑routes achter.”

Chris van Rossen, docent Techniek College Rotterdam

Ook binnen gezinnen of via studiekeuzeadviseurs wordt techniek vaak nog als ‘tweede keuze’ gezien. En dat terwijl 77% van de technici (zie: Techsharks Talent Index) trots is op hun vak en vindt dat het imago ten onrechte negatief is.

Door deze verschuiving verandert ook het profiel van instromende technici. Waar voorheen veel startels al praktijkervaring opdeden via een bbl- of bol-opleiding, zien we nu vaker jonge professionals instromen als engineer et weinig tot geen praktijkervaring. Juist daarom is het essentieel om in te zetten op hun praktische ontwikkeling. Dit bevordert een soepele uitvoering, versterkt samenwerking op de werkvloer en voorkomt miscommunicatie.